tirsdag 20. desember 2016

Studiespesialiserende i ny drakt - del I

Politikerne i Hordaland (vedtak i Fylkestinget, desember 2015) ønsker at Årstad videregående skole skal tilby studiespesialiserende utdanningsprogram . I august 2016 startet vi med 30 elever og en klasse. Samtidig startet programmet Kunst, Design og arkitektur opp med 30 elever.

Årstad har muligheter til å gi et annet studiespesialiserende tilbud enn det elevene kan søke seg til på andre skoler. Vårt tilbud skal dra fordel av våre sterke sider. Vi skal profittere på det praktiske mangfoldet vi har ved å tilby fem ulike yrkesfaglige program, at vi er en flerkulturell skole og at vi er plassert midt i smørøyet for å kunne samarbeide med lokale bedrifter, utdanningsinstitusjoner og organisasjoner. Fokus på bærekraftig utvikling er en viktig del av opplæringen.

I tillegg skal tilbudet være fremtidsrettet. Vi må vi fange opp og ta inn over oss hvilke kompetansebehov som møter unge når de er ferdig utdannet. NOU 2015:8  skisserer, på bakgrunn av utviklingstrekkene i samfunnet, 4 ulike kompetanseområer som skal gi retning for faglig utviklingsarbeid.
(Kilde: NOU 2015:8, s.18)

På studiespesialiserende er det vanlig at elevene, på vg2 og vg3, velger fordypningsfag blant en rekke mulige fagkombinasjoner. Dette gir eleven stor valgfrihet, men på grunn av at elevene velger mange ulike kombinasjoner av fag gir det liten mulighet til samarbeid mellom fagene. På Årstad vil elevene få tilbud om en "pakke" med fag, det vil si at fagtilbudet spisses og alle elevene følger de samme fagene.

Vi har satt sammen fag som gir en praktisk tilnærming til studiekompetanse og som har kompetansemål som overlapper hverandre. Det åpner muligheter for dybdelæring. Dybdelæring handler om å forstå temaer og problemstillinger som går på tvers av kunnskapsområder. Det innebærer at elevene bruker sine evner til å analysere, løse problermer og reflektere over egen læring til å konstruere en varig forståelse (NOU2015:8, s. 11). De flerfaglige temaene, bærekraftig utvilkling, demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring vil være sentrale i vårt tilbud siden de anses som aktuelle i dag og i lang tid fremover.  (Meld. St. 28 (2015-2016), s. 38)

I tillegg til det som er nevnt over, leser vi daglig i nyhetene om behovet for å skape nye arbeidsplasser både nå og i fremtiden. Innovasjon, bedriftsutvikling og godt design vil være sentralt i fremtidig samfunns- og næringsliv. Å møte dagens og fremtidens klimautfordringer, er også noe elevene må lære i skolen. Design som er utviklet i samarbeid med aktuelle målgrupper, gir produkter lang levetid. Årstad fanger opp alt dette i pakken av fag vi har valgt å sette sammen. Den består av:

1. Markedsføring og ledelse 1

2. Entreprenørskap og bedriftsuvikling 1

3. Design og bærekraft (lånt fra programområdet Kunst, design og arkitektur)


I de neste blogginnleggene vil vi gå nærmere inn på de overordnede målsettingene og skissere hvordan de realiseres gjennom en årsplan. Her vil vi også vise hvordan elever kan jobbe sammen på tvers av utdanningsprorgram og i samarbeid med lokale bedrifter og organisasjoner.



Kilder:
NOU 2015:8 Fremtidens skole
http://einnsyn.hfk.no/eInnsyn/DmbHandling/ShowDmbHandlingDocument?dmbId=5575&caseType=CasesFremlegg&registryEntryId=158107 - lest 9. desember 2016
Meld.St.28 (2015-2016) Fag - Fornying - Forståelse, En fornyelse av Kunnskapsløftet
https://www.regjeringen.no/contentassets/da148fec8c4a4ab88daa8b677a700292/no/pdfs/nou201520150008000dddpdfs.pdf - lest 9. desember 2016

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar